11 February 2017

Indinas-Siraat-Al-Mustaqeem...

Assalamualaikum...

Bismillahirahmanirahim.

Page 42 from 365.

Image result for ihdinas siratal mustaqim in arabic

Bagaimana harus aku ini ya tuhan?
Kasih dan sayang sudah dicurahkan,
Namun masih juga belum diberi kesedaran.

Allah Tuhan ku yang maha kaya,
Sambutlah doaku, dengarkan lah.
Pandu pulang, sambut cintaku.
Aku redha, aku lepaskan..
Namun aku masih belum kuat ya Tuhan.
Adakah harus aku bertahan,
Atau harus aku lepaskan.

Sekiranya tertulis dia milikku.
Kau bimbing kami ke jalan syurga mu.
Sekiranya tidak tertulis jodohku,
Allah, aku mohon dia dibantu.

اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
-tunjukkan lah kami jalan yang lurus

Allah Allah Allah.
Kembalikan semua ke jalan lurusmu.
Kembalikan dia ke jalan menuju tuhannya.
Allah tuhan yang maha kasih lagi maha penyayang.
Kau yang datangkan rasa kasih,
Kau yang beri rasa sayang,
Mohon Allah,, tuhan yang maha tahu.
Tolong hambamu yang buntu,
Tolong hambamu yang mengharap hanya padamu.

Bagaimana harus aku ini,
Sampai bila semua ini,
Allah lagi tahu,
Allah lagi mengetahui.
Jauhkan munafik dalam diri.
Buat insan yang disayangi.


اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
-tunjukkan lah kami jalan yang lurus

Allah mohonku agar segera tolong kami.

sincerely,
sitinurulaieen
11/02/1017
0000hours
Sekian, Terima Kasih Kerana Sudi Membaca!

10 February 2017

Persetankan...

Assalamualaikum.

Bismillahirahmanirahim..

Halaman 41 dari 365.

Pada saat dan ketika ini, lebih baik kau diam.
Lebihkan mendengar, Banyakkan bersabar.

Diam lagi baik dari berkata-kata.
Kerana kau harus tau,
Bila lidah mula berkata,
Beribu orang boleh terasa,
Seribu tahun pun tak hilang derita.
Segenap pelusuk fitnah berleluasa,
Kiri kanan canang berita.

Apa yang kau dapat?
Hanya dosa bertimbun tak terkira..

Persetankan saja apa orang nak kata,
Esok-esok diam la mereka,
Lama mana sahaja meraka boleh bersuara,
Dah penat nanti berhenti la depa.

Allahu Ya Sama',
Kau lagi tahu,
Kaunuhu Sami'un Ya ALLAH,
Kau tahu apa yang aku tak tahu,
Hanya kau sahaja yang maha mengethaui.

Allahu Ya Irodat,
Bila-bila kau mahu,
Bila-bila kau hendak.
Aku tak mampu,
Tak juga bisa menolak.

Kaunuhu Muridun Ya ALLAH,
Yakini aku bila mana kau kehendak,
Jadi! bagimu,
Maka terjadilah ia.....
Keyakinanku dengan kun fayakun mu.

Persetankan mulut-mulut celaka,
Bukan mata manusia yang kita damba,
Harapan di mata tuhan, kita sempurna.

Allah tolong bagi aku paham,
Tolong bagi aku ilmu,
Banyak yang aku tak tahu,
Banyak yang aku ingin tahu,
Hadirkan la guru,
Mudahkanlah perjalananku,
Dalam menuntut ilmu.
Ilmu yang pertama sekali,
Ilmu untuk MENGENALMU.

sincerely,
sitinurulaieen
0145hours
10/02/2017
Sekian, Terima Kasih Kerana Sudi Membaca!

09 February 2017

Kembali Pulang

Assalamualaikum.

Bismillahirahmanirahim.  

Halaman 40 dari 365.

Alhamdulillah. 
Wa syukurillah. 
Terima Kasih Allah. 

Kadang baru aku tersedar,
Kalau kita sabar,
Nikmat dia memang tak tergambar.

Allahu, tuhan yang memegang hati-hati manusia,
Ku sedar diri aku hanya si kerdil hamba,
Merindu dan menunggu bukan sesuatu yang didamba,
Namun manisnya tetap akan ada,
Dalam setiap perkara yang Allah duga.  

Sujud syukur, akhirnya dia yang ditunggu kembali pulang,
Ke dalam pangkuan keluarga tersayang,
Tak ku kisah apa yang ganggu apa yang halang,
Aku hanya mahu dia sekarang tenang,
Dan  bersedia di hari mendatang.

Allahu, tuhan yang maha kaya,
Aku tak mampu tutup mulut manusia,
Aku tak tahu apa ada dalam hati-hati manusia,
Ilmun - Kau tuhan yang lagi tahu,
Alimun - Kau tuhan yang maha mengetahui 
Atas segala apa yang berlaku di langit dan di bumi,
Bantu aku, bantu kami,
Dalam merangkak menuju Ilahi.

Alla' Kulli Hal
In every condition I thank Allah.
Dalam setiap perkara Alhamdulillah,
Segala puji bagi Allah.
Terima kasih tuhanku.
Kerana masih sayangkan aku.

Inna lillahi wa innaa ilayhi rajii'un. 

sincerely
sitinurulaieen
0850hours. 



Sekian, Terima Kasih Kerana Sudi Membaca!

05 February 2017

Kata dari Jiwa..Ilham dari Pencipta.

Assalamualaikum...

Page 36 from 365days.

Bismillahirahmanirahim.

Kau kena tahu,
Hidup ni bila tidak ada ujian. Bosan.
Bila dapat ujian. Berat.
Sebab tu kau kena ada TUHAN.
Kau kena lurus jalan.
Tuhan dah lantik manusia agung tunjuk jalan.
Tuhan dah hantar buku rujukan.
Tapi kau sibuk dengan makhluk dan segala macam mainan setan.


Dugaan tu bukan sebab nak buat kau lemah,
Tapi untuk pastikan kau sentiasa tabah.
Ujian tu bukan untuk yang kalah.
Sebab disebalik ujian pasti ada hikmah.
Maka, cari gali belajar hayati dan hadamkan.
Kerana bagi yang sabar pasti ada ganjaran.


Tak payah kau canangkan kepada dunia sejuta masalah.
Sebab semua akhirnya hanya dengar dan buat tak endah.
Hanya kau seorang yang harus tempuh terus redah.


Keji hina-dina fitnah dan sumpah seranah,
Segalanya kau mampu tadah.
Balas dendam itu tak usahlah,
Allah kan ada tempat berserah.


Perancangan kau tu cantik,
Tapi perancangan Allah tu lagi terbaik.
Bila tiba masa kau rasa pelik,
Kenapa semua kau buat terbalik,
Ingat balik baik-baik,
Allah cuma nak kau jadi yang terbaik.
Dan angkat darjat kau setakuk naik.


Bersyukur lah,
Dalam apa perkara, terimalah.
Bangun semula, tadah tangan berdoa.
Berusaha selagi terdaya.
In Shaa Allah kau akan matang dalam usia,
Kau akan matang dalam setiap perkara.


Tak ada manusia yang sempurna,
Tak semua hati kau mampu jaga,
Apa yang kau perlu - buat apa yang kau terdaya,
Terus berada dalam Ad-Deen yang nyata.


Kenal diri, kenal Pencipta.
Tak tau? Berguru.
Tak jumpa? Cari.
Tak cari? Sesat yang nyata.
Bila tersesat, kembali taubat.
Bila parah, lebihkan munajat.
Zikir setiap saat, sepanjang hayat,
Hati yang mengenal penciptanya,
In shaa Allah pasti tak akan disesat.


Semoga semua dapat manfaat.
Hasil dari nukilan ayat.
Untuk diri sendiri dan juga renungan sahabat.
Harap mampu diberi ingat.
Mengharapkan semuanya SELAMAT

Nukilan rasa hati,

sitinurulaieen
05/02/2017
16:33
Sekian, Terima Kasih Kerana Sudi Membaca!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...