19 December 2011

Salah Bantal? Apa benda tuh??



Assalamualaikum blog readers!


Kau orang pernah tak berada dalam satu kondisi dimana bila kau bangun je tidur pagi-pagi, dengan taik mata kering bertenggek kat mata, air liur basi kering kat pipi.. lepas tuh konon buat muka cute mengeliat sampai berpusing-pusing badan kau macam mee spiral.. lepas tu kau teleng kepala sebelah kiri.. uuhh leegaa.. bila nak teleng sebelah kanan.. mak oi.. sakitnya tengkuk guwa!!!!


Lalu dengan sepantas kilat roomate kau datang lalu bertanya dengan muka curious gila nak tau.. Ape hal kau bai? Dengan kepala teleng kau tu.. kau diam je sebab tengah menahan sakit.. Roomate kau pun jawab.. Oh salah bantal nieh... Meh aku ubatkan.. Kau pun ape lagi.. redha je dengan cadangan kawan sebilik kau tu.. 


Di hambiknya bantal kau tu.. dengan kuasa dari mana datangnya.. lalu dihempuk ke leher dan kepala kau yang teleng tadi.. *dalam hati roomate kau tu kata, pueh hati den!* Kau pulak kata : makkkkkkkk! sakit woo... Macam nak terkencing menahan kesakitan.. Redha jelah....


Adoi teleng kepalo den..miooww~~


Pernah tak kau melalui detik macam ini? pernah? pernah kan? kannn? .. Haha.. saya pun pernah kena.. Tapi bila tanya dengan bonda kenapa boleh jadi macam tu.. Senang je jawapan dia.. "Kau tidur tak baca bismillah.." .. Hadoiyai!


Sebenarnya apa punca salah bantal nie ye? Antaranya lah okay..

1] Bantal mungkin terlalu tinggi atau terlalu lembik.

2] Bantal yang digunakan - jenis dia tak bersesuaian - kalau tanya saya, saya lebih suka bantal kekabu..hehe

3] Kedudukan tidur yang salah.

4] Bekerja atau duduk terlalu lama di hadapan komputer tanpa ada regangan badan - boleh jadi punca jugak..

5] dan lain-lain lagi lah ye...

So macam mana nak overcome masalah ini? Kalau dari segi rawatan menurut Islam.. sangat simple.. dan insyallah berkesan.. Kan semua perkara ada adab nya.. Cuma kita je yang tak nak amalkan.. termasuk lah saya..hehee..


Merawat Sakit Leher Akibat Salah Bantal

1- Baca Bismillahirahmannirahim….

2- Selawat ke atas Nabi Muhammad Saw 3x

3- Tepuk bantal yang di guna tadi 3x

4- Tidur @ baring semula seminit dua atas bantal yang ditepuk tadi

5- Insyaallah akan pulih.


Pokok pangkalnya.. Sebelum tidur tu amalkan la.. and jangan lupa juga baca doa sebelum tidur.. hehee... Kalau sakit berlarutan.. better pergi berjumpa dengan pakar la ye.. Mana tau kalau sakit saraf ke ape kan.. Till then.. Daa...



p/s : suka letop-letopkan tengkuk pon boleh teleng woo...




Sekian, Terima Kasih Kerana Sudi Membaca!

0 Respond Chill-lah....:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...